Khamis, 28 November 2013

Hatiku Tak Segebuh Yang Di Harapkan

Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Aku rasa rindu sangat -sangat pada entri lama sekitar awal berblog dari hujung tahun 2009 sehingga pertengahan tahun 2013. Benda aku usahakan dari dulu kini masih tergantung.

Entahlah..
Pelbagai keadaan aku lalui, di marah, orang tak suka, herdik, kacau waktu orang kerja.. tutup rasa malu semata-mata nak dapatkan backup lama aku tebalkan muka. Namun segala usaha itu sia-sia belaka.

Aku..
tak mampu bergenag air mata hanya aku mampu berdoa, buat suport tiket, tewet mereka itu berkali-kali itu sahaja yang aku hanya mampu lakukan. Terkadang aku di palu rasa pilu sehingga memikirkaan bilakah rasa dan persoalan ini akan terjawab..

Kata orang..
kamu harus redha dengan apa yang berlaku dan buat blog baru sahaja sebab kamu sudah ada pengikut. Tapi adakah rasa kepuasan itu berbaloi semasa anda berblogging? bagi aku tidak. Benda yang kalian buat bertahun -tahun kemudian berharapa penjejak maya akan dapat manfaat dari tulisan kita seperti kita menipu mereka. 

Ya. cuba anda cari gambar "masalah gegata" lepas tu orang akan jumpa entri atau gambar anda bertajuk gegata lepas depa klik depa di bawa ke halaman anda dan akan diberi kata entri itu tak wujud, padahal benda tu tergantung pada hosting lama. Tak terasa benda tu menipu ke walaupun pada dasarnya kita tak berniat dan bekehendak...

Sungguh rasa tak selesa dengan kejadian penjejak yang mencari maklumt tapi tak di temui, sedihkan sebab  kita tidak dapat membantu dan menyelesaikan masalah mereka.

Bukan mudah
jadi blogger hanya ada blog lakar cerita peribadai, maklumat, gaya tersendiri mungkin kalau setakat melepaskan batuk di tangga itu mungkin satu kerja yang sia-sia jika kita berblog tapi tak ada tujuan sungguh rugikan. Jadinya dekat ini aku mengerti apa itu blog.

Saat ini..
masih mengharapkan sebuah kebaikan, penyelesaian backup akan berakhir. Umpana harta kata seorang blogger. Entri maklumat aku lebih sayangkan dari entri kraf , pengalaman lebih menusuk jiwa.

Pada sesiapa yang membaca entriku ini aku memohon kalian berdoa agar backup blogku yang lama dapatlah kiranya di selamatkan. Sesungguhnya aku tidak tahu ceruk mana lagi harus aku usahakan untuk mendapatkannya semula. Kias air mata aku tak mampu luluhkan kerana aku telah penat terlampau..

Andai ada yang sudi membantu untuk aku dapatkan kembali backup itu serius aku terharu sangat-sangat. Moga ilmu baik dalam backup itu dia akan terus mendapat pahala dariNYA.

Tiada ulasan: